Så tränar du för att undvika skador

Även om vare sig boll eller klubba är särskilt hård i innebandy så kan man lätt skada sig om man tränar på fel sätt. Innebandy kan särskilt slita på leder så som knä- och fotled. Det gäller att vara medveten om detta för att undvika större problem under träning. Hur ska du då träna för att undvika att skada dig?

Rätt träning

Försäsongsträningen i många klubbar består av att vara ute och löpa och på andra sätt träna upp konditionen. I innebandy är det viktigt att ha bra kondition men det hjälper föga mot de skadeproblemen sporten dras med. Att utföra funktionella styrkeövningar i gymmet är ett bra sätt att motverka dessa, skriver Innebandymagazinet. Be någon kunnig om hjälp (kan vara en personlig tränare) att lägga upp ett träningsschema som passar just dina behov. Olika balansövningar med vikter för fötter och knän är bra, likaså att utföra basövningar som benböj. Något som är viktigt att tänka på inför en match är att värma upp och stretcha då majoriteten av skador sker under matcher snarare än träning. Värmer man upp innan mjukas leder och knän upp och risken att skadas minskar samt att det går bättre att kontrollera de hastiga rörelserna.

När olyckan väl är framme

Hur försiktigt du än tränar går det aldrig att helt och hållet eliminera risken för skador. Som tur är finns det väldigt bra vård att få i Sverige. Det brukar dessutom gå att komma undan relativt billigt tack vare de olika försäkringarna som finns. En naprapat kan hjälpa dig om du dras med långvariga smärtor och skador i muskler och leder. Det finns också många som är extra kunniga inom idrottsskador. Här kan du se vad en naprapat kan göra för dig.

Förutom att förebygga skador och behandla dem när de uppstår, är det också viktigt att du ger kroppen chans att vila och återhämta sig mellan ansträngande aktiviteter. Det gäller såväl en frisk som en skadad kropp.

Majoriteten av skadorna inom innebandy är skador på ben och fötter. De allra vanligaste av dessa är fotledsskador. Många av de spelare som drabbas av fotledsskador har drabbats av liknande skador runt fotleden tidigare. Så om man har råkat ut för någon olycka runt fotleden tidigare kan man tänka på att ta det lugnt så att det inte leder till framtida skador. En annan skada som är vanligt förekommande inom innebandy är knäskador. Dessa är dock väldigt svåra att förebygga och kräver ofta att man söker upp en specialist.

Comments Off on Så tränar du för att undvika skador

Filed under Träning