Träna för att hålla dig frisk

Att träning och hälsa går hand i hand det kan vi vara överens om. Samtidigt så pressar vi vår kroppar hårt när vi tränar så det finns alltid en risk för skador. Se till att värma upp ordentligt innan du börjar din träning men också att du efter stretchar så musklerna får töjas ut ordentligt.

Skada vid träning

Vi har tidigare skrivit en artikel om hur du tränar för att undvika skador men det skadar aldrig att ta upp det igen. Det är en viktig detalj i din träning och ju mer du tränar desto starkare blir din kropp. Men det är viktigt att vi tänker på hur vi tränar och hur viktigt återhämtningen är. Går du på för hårt så kan du bli övertränad och risken för skador ökar. Likaväl som du lägger in dina träningspass i ett veckoschema så är det viktigt att lägga in vilodagar där du kan återhämta dig.

Även  elitidrottare skadar sig och det är många gånger otur vid aktiv tävling eller träning. Försök att tänka dig för när du tränar så du inte utsätter dig för något som inte din kropp klarar av. Lägga aldrig på mer vikt än du vet att du kan klara av. Succesivt så kan du lägga på lite mer vikt för att prova. Känns det omöjligt så plocka hellre av vikt och träna med det du orkar med ett tag till. Ju äldre vi blir desto skörare blir våra kroppar. Har du kommit upp i ålder så ta det i din takt.

Comments Off on Träna för att hålla dig frisk

Filed under Sport, Tips, Träning

Comments are closed.